Svar: Vuggestuestart, amning og mad

17. september 2010

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og dine korte præcise spørgsmål, jeg skal prøve at bevare dem lige så kort og præcist :)

De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 amninger dagligt - disse ligger ofte bedst placeret tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er godt, fordi de på den måde er fordelt over hele døgnet og sikrer hendes væskebehov fint døgnet igennem. Derudover er det vigtigt at mælkeindtag ligger efter indtaget af rigtig mad, netop for at give bedst plads til begge dele.

I 8-9 måneders alderen trappes normalt ned til 3 amninger i døgnet og disse 3 amninger kan meget fint ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Det vil være rigtig praktisk for jer at køre en sådan rytme, netop fordi du ikke er hjemme og din datter skal i vuggestue om dagen.

Lige nu ammer du inden formiddagsluren og det er også helt okay, sådan må det være, når du ikke er hjemme. Når din datter starter i vuggestue må denne amning forsvinde helt og de øvrige amninger bibeholdes :)

De fleste børn vil først når de er 8 måneder gamle, - nogle lidt før, andre først senere, kunne tygge mad i stykker og stadig vil de I den alder have brug for masser af grød og mos. Med den alder din datter har nu, vil det være mere passende at du giver hende f.eks. agurk eller ristede rugbrødsbjælker at gumle på - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem :)

Hun skal have mad der smager af noget, maden skal tage udgangspunkt i jeres mad og hun må gerne få mad med mere bid i, mad som er grovere i konsistensen, lidt mere kød og fisk i grøntsagsmosen, grovere grødtyper osv. ligesom hun også gerne må få en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål eller lignende at gumle på selv om aftenen.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Ammes og du tager på arbejde - det er denne amning som forsvinder, når hun bliver 8-9 måneder gammel. Og hun puttes som nu til en lur

Formiddag 10: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.

Puttes til middagslur, kan her evt. få en kop med lidt mme at sove på

Eftermiddag 14.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med ...

Annonce

... kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) som moses ned i grøntsagerne, det kan være ris med lidt sovs, det kan være en kartoffelbåd eller et stykke broccoli at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30

Sen aften 23-24: Ammes

Tidlig morgen 03/04: Ammes

Du er nødt til at give din datter mad med lidt mere bid og i første omgang hjælpe hende ved at give hende noget i hånden, som hun kan øve sig på. Øvelse gør mester og det er vigtigt at hun får lov til at sidde med noget selv nu :) Hun skal naturligvis altid være under opsyn, når hun sidder med noget ...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hun skal have vand at drikke, når hun får skemad. Hvis du ammer 4 gange dagligt som ovenfor beskrevet så skal hun ikke også drikke mælk - det vil være rigtig fint at hun får vand og lærer at drikke det. Vand er den bedste tørstslukker. MEN, det kan være en god idé at give hende lidt mme inden hun skal sove middagslur, så hun får lidt ekstra at sove på ... Derudover skal hendes grød og mos laves med mælk - brug mme i den grød og mos som er specielt til hende, men skal I en aften have f.eks. kartoffelmos og millionbøf og du bruger sødmælk, så kan i spise det samme :)

Hun skal have mælk, men det er naturligt at mælkeindtaget skrues ned nu, netop for at give plads til anden mad. Du skal derfor ikke begynde at erstatte amningerne med hverken flaske eller kop med mælk ...

Det anbefales at børn fra 9 måneders alderen får større mængde komælk og dermed også surmælksprodukter. Du kan godt give hende lidt tykmælk om eftermiddagen, men så længe hun ikke er ældre bør hun ikke få mere end ½ dl. Det kan være bedre at give hende lidt flerkornsgrød ...

Når du har fri skal du stadig amme hende 4 gange i døgnet som nu og det vil være fint at amme som du plejer, så rytmen ikke forskydes. Når hun trappes ned til 3 amninger i døgnet, vil du altså skulle amme aften, sen aften og tidlig morgen og slet ikke amme om dagen - heller ikke selvom du er hjemme om dagen.

Hun lærer sandsynligvis ikke at bruge en sut med den alder hun har nu. Hun er nok for gammel ... Hun foretrækker den ægte vare og det kan man ikke fortænke hende i - der er jo også en grund til at det hedder en narresut :)

Men du kan naturligvis forsøge, eller lade bedstemødrene forsøge, når mor ikke er der ...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor